Kaip savarankiškai pakeisti BMW variklio oro filtrą ir sutaupyti iki 80 eurų remonto servise – už tiek galėtum nusipirkti televizorių

Kai rankos pradeda niežti darbo

Stovėdamas prie savo BMW ir žiūrėdamas į kapotą, dažnai pagalvoji – ar tikrai reikia važiuoti į servisą dėl tokio paprasto dalyko kaip oro filtro keitimas? Serviso darbuotojai už šią procedūrą prašo nuo 60 iki 80 eurų, nors pats filtras kainuoja vos 15-25 eurus. Likusi suma – tai darbo užmokestis už maždaug penkiolikos minučių darbą. Skamba kaip geras argumentas išmokti tai padaryti pačiam, ar ne?

Tiesą sakant, oro filtro keitimas yra viena paprasčiausių techninės priežiūros procedūrų, kurią gali atlikti net žmogus, niekada nelaikęs rankose nieko sudėtingesnio už šaukštą. Vienintelis dalykas, kurio tau reikia – tai šiek tiek drąsos ir kelios minutės laiko. Variklio oro filtras atlieka esminę funkciją: jis valo orą, patenkantį į variklį, filtruodamas dulkes, smėlį, lapus ir kitus nešvarumus. Užsikimšęs ar nešvarus filtras verčia variklį dirbti sunkiau, didina degalų sąnaudas ir mažina galią. Tai tarsi bandymas bėgti maratoną užsikimšusia nosimi – galima, bet labai neefektyvu.

Kada laikas keisti šį nepastebimai svarbų elementą

BMW gamintojas rekomenduoja oro filtrą keisti kas 30 000-50 000 kilometrų, priklausomai nuo modelio ir važiavimo sąlygų. Tačiau gyvenimas ne visada vyksta pagal instrukciją. Jei dažnai važinėji dulkėtais keliais, gyveni kaime ar dažnai stovi spūstyse mieste, filtras užsikimš daug greičiau. Vasarą, kai ore skraido žiedadulkės ir pūkai, filtras taip pat kenčia labiau nei įprastai.

Kaip suprasti, kad laikas keisti? Pirmas požymis – padidėjusios degalų sąnaudos. Jei pastebėjai, kad automobilis ima gerti daugiau nei įprastai, o važiavimo stilius nepasikeitė, gali būti, kad variklis tiesiog negauna pakankamai oro. Antras signalas – sumažėjusi galia. Automobilis tampa tingus, nenoriai reaguoja į akceleratoriaus pedalo paspaudimą, ypač įsibėgėjant. Trečias požymis – keistas garsas iš variklio skyriaus, tarsi švokštimas ar šnypštimas. Tai oro srautas bando prasiskverbti pro užsikimšusį filtrą.

Žinoma, paprasčiausias būdas patikrinti – tiesiog pažiūrėti į filtrą. Jei jis pilkas ar juodas, pilnas dulkių ir šiukšlių, laikas jį keisti. Švarus filtras turėtų būti baltas ar šviesiai geltonas, priklausomai nuo gamintojo.

Ką reikia pasiruošti prieš pradedant

Prieš lįsdamas po kapotas, tau reikės kelių paprastų dalykų. Pirma – naujo oro filtro. Čia svarbu neskubėti ir nepirkti pirmojo pasitaikiusio. BMW automobiliams tinka originalūs filtrai arba kokybiškas alternatyvos kaip Mann, Bosch, Mahle ar K&N. Nepatariu taupyti ir pirkti pigių kinų gamybos filtrų – jie dažnai praleidžia smulkias daleles, kurios ilgainiui gali pakenkti varikliui.

Kaip sužinoti, koks filtras tinka tavo automobiliui? Paprasčiausias būdas – pažiūrėti į senąjį filtrą ir nusirašyti jo numerį. Arba galima nueiti į autodalių parduotuvę su automobilio VIN kodu – pardavėjai per kelias sekundes atsivers katalogą ir pasakys tikslų dalies numerį. Internetinėse parduotuvėse paprastai yra paieškos funkcija pagal automobilio markę, modelį ir variklio tipą.

Be paties filtro, tau gali prireikti tik šluostės rankoms nuvalyti ir galbūt mažos šepetėlio ar siurblio, kad išvalytum filtro dėžės vidų. Jokių specialių įrankių nereikia – dauguma BMW modelių oro filtro dėžė atidaroma rankomis arba su paprastais spaustukai. Kai kuriuose senesniuose modeliuose gali prireikti kryžminio atsuktuvo, bet ir tiek.

Kelionė po kapotą: kur tas filtras slepiasi

Atidaręs kapotą, pirmiausia rask oro filtro dėžę. BMW automobiliuose ji paprastai yra dešinėje variklio pusėje (žiūrint iš priekio), nors kai kuriuose modeliuose gali būti ir kairėje. Tai didelė, paprastai juoda plastikinė dėžė su oro įsiurbimo vamzdžiu, einančiu iš priekio. Kai kuriuose modeliuose ant dėžės net užrašyta „Air Filter” arba yra oro filtro piktograma.

Skirtingi BMW modeliai turi šiek tiek skirtingas konstrukcijas. Pavyzdžiui, E46 serijos automobiliuose (1998-2006 m.) oro filtro dėžė yra gana kompaktiška ir lengvai pasiekiama. E90 serijos (2005-2012 m.) automobiliuose dėžė šiek tiek didesnė ir gali būti uždengta plastikine variklio dangos dalimi. Naujesnėse F serijos (nuo 2011 m.) mašinose konstrukcija dar labiau supaprastinta – kai kuriuose modeliuose filtro dėžė atsidaro tiesiog patraukus kelias rankenėles.

Jei nesi tikras, kur ieškoti, gali padėti YouTube vaizdo įrašai – ten tikrai rasi savo modelio oro filtro keitimo instrukciją. Įvesk paieškoje „BMW [tavo modelis] air filter replacement” ir pamatysi dešimtis vaizdo įrašų su detaliais paaiškinimais.

Pats keitimo procesas: paprasčiau nei atrodo

Kai jau radai oro filtro dėžę, laikas ją atidaryti. Daugumoje BMW modelių dėžės viršus laikomas metalinių ar plastikinių spaustukai. Paprastai jų būna 4-8 vienetai, išdėstytų dėžės perimetru. Šie spaustukus gali būti kelių tipų: vieni tiesiog atsegami pirštu, kitus reikia šiek tiek pasukti, dar kitus – pakelti ir ištraukti.

Nepanikuok, jei iš pradžių atrodo sudėtinga. Pirmą kartą gali užtrukti kelias minutes, kol suprasi, kaip tie spaustukus veikia. Svarbu jų neatplėšti – veikti reikia švelniai, bet ryžtingai. Jei spaustukas nesideda, nepriversk – greičiausiai jį reikia šiek tiek pasukti arba pastumti kitą kryptimi.

Kai visi spaustukus atsegioti, atsargiai pakelk dėžės viršų. Kai kuriuose modeliuose jis gali būti prijungtas prie oro įsiurbimo vamzdžio, todėl gali neatsiskirti visiškai – nieko baisaus, tiesiog pakelk tiek, kiek leidžia. Po dangčiu pamatysi senąjį oro filtrą. Paprastai jis tiesiog guli dėžėje ir niekur neprisuktas – galima jį tiesiog išimti rankomis.

Išėmęs seną filtrą, skirkite minutę dėžės vidaus apžiūrai. Jei ten yra daug dulkių, lapų ar kitų šiukšlių, geriausia viską išvalyti. Galima naudoti siurblį, šepetėlį ar tiesiog šluostę. Švarus dėžės vidus užtikrins, kad naujas filtras dirbs efektyviai ir tarnaus ilgiau. Patikrink, ar dėžės dugne nėra plyšių ar įtrūkimų – pro juos galėtų patekti nefiltruotas oras.

Dabar įdėk naują filtrą. Čia svarbu atkreipti dėmesį į kryptį – dauguma filtrų turi rodykles arba užrašus „TOP” arba „AIR FLOW”, nurodančius, kaip filtras turėtų būti orientuotas. Jei tokių žymų nėra, paprastai filtras įdedamas taip, kad gofruota dalis būtų matoma iš viršaus. Filtras turėtų laisvai įsitalpinti į dėžę – jei reikia spausti ar versti, greičiausiai jis neteisingai orientuotas arba tai ne tas filtras.

Kai filtras įdėtas, uždėk dėžės viršų ir užsegk visus spaustukas. Vėl patikrink, ar visi gerai užsifiksavo – pro neužsegtas vietas gali patekti nefiltruotas oras, o tai panaikintų visos procedūros prasmę. Gali švelniai patraukti dangčio kraštus, patikrinti, ar viskas tvirtai.

Smulkmenos, kurios atskiria gerą darbą nuo puikaus

Nors pats filtro keitimas yra paprastas, yra keletas niuansų, kurie gali pagerinti rezultatą. Pirma, jei tavo BMW turi oro srauto matuoklį (MAF sensor), kuris paprastai yra oro įsiurbimo vamzdyje tarp filtro dėžės ir variklio, tai gera proga jį išvalyti. Šis jutiklis laikui bėgant užsiteršia alyvos gareliais ir dulkėmis, o tai gali sukelti netolygų variklio darbą.

MAF jutiklio valymas nėra būtinas, bet jei jau esi prie darbo, kodėl ne? Tau reikės specialaus MAF jutiklio valiklio (kainuoja apie 5-7 eurus). Niekada nenaudok paprastų valiklių ar chemikalų – jie gali sugadinti jautrų jutiklio elementą. Tiesiog purškiamas valiklis ant jutiklio vielos ar plokštelės (priklausomai nuo tipo) ir paliekamas išdžiūti kelias minutes. Šis paprastas veiksmas gali pagerinti variklio reakciją ir sumažinti degalų sąnaudas.

Antra smulkmena – patikrink visas oro sistemos žarnas ir jungtis. Jei pastebi kokių nors plyšių, įtrūkimų ar atsilaisvinusių jungčių, dabar geriausias laikas tai sutvarkyti. Net mažytis plyšelis žarnoje gali leisti nefiltruotam orui patekti į variklį, o tai ilgainiui gali sukelti rimtų problemų.

Trečia – jei tavo automobilis turi papildomą kabinos oro filtrą (dauguma BMW modelių turi), tai gera proga pakeisti ir jį. Kabinos filtras paprastai yra po priekinio stiklu arba po pirštinių dėžės viduje. Jo keitimas taip pat paprastas ir užtrunka vos kelias minutes. Švarus kabinos filtras užtikrina geresnę oro kokybę salone ir efektyvesnį kondicionieriaus bei šildytuvo darbą.

Kai kas nors eina ne taip

Nors oro filtro keitimas yra paprasta procedūra, kartais gali kilti nedidelių problemų. Dažniausia – negalima atidaryti filtro dėžės, nes spaustukus atrodo įstrigę. Jei taip nutiko, nepriversk – gali juos nulaužti. Vietoj to, pabandyk švelniai pajudinti dangčio kraštus šonuose, kartais tai padeda atlaisvinti įstrigusius spaustukas. Gali padėti ir šiek tiek WD-40 ar panašaus lubrikantas, bet naudok atsargiai, kad nepurkštum ant paties filtro ar variklio dalių.

Kita galima problema – naujas filtras neatrodo tinkantis į dėžę. Prieš panikuojant ir manant, kad nupirkai netinkamą filtrą, patikrink, ar nepalikai jokių apsauginių plėvelių ar pakuotės dalių ant filtro. Taip pat įsitikink, kad bandai įdėti teisingą filtro pusę – kartais jie atrodo vienodi iš abiejų pusių, bet iš tikrųjų turi vieną teisingą orientaciją.

Jei po filtro keitimo automobilis pradeda keistai dirbti – netolygiai veikia variklis, užsidega „Check Engine” lemputė ar atsiranda keisti garsai – greičiausiai kažkas buvo padaryta neteisingai. Pirmiausiai patikrink, ar visi spaustukus gerai užsegti ir ar nėra atsilaisvinusių žarnų ar jungčių. Jei viskas atrodo gerai, bet problema išlieka, gali būti, kad netyčia paliesti kokį jutiklį ar elektros laidą. Tokiu atveju geriausia pasikonsultuoti su specialistu.

Kai automobilis vėl alsuoja laisvai

Pakeitus oro filtrą, skirtumas gali būti jaučiamas beveik iš karto, ypač jei senasis filtras buvo labai užsikimšęs. Variklis dirbs lygiau, reakcija į akceleratoriaus pedalą bus greitesnė, o degalų sąnaudos gali sumažėti net 5-10 procentų. Tai tarsi duoti antram kvėpavimui savo automobiliui – staiga viskas vėl veikia taip, kaip turėtų.

Pats svarbiausias dalykas – tai jausmas, kad padarei kažką naudingo savo rankomis. Sutaupei 60-80 eurų, išmokai naują įgūdį ir geriau pažinai savo automobilį. Kitą kartą, kai servise pasiūlys pakeisti oro filtrą už didelę sumą, galėsi tik šypsotis ir pasakyti, kad tai padarysi pats.

Oro filtro keitimas yra puiki pradžia tiems, kurie nori labiau įsitraukti į savo automobilio priežiūrą. Tai paprasta, saugi procedūra, kuri neturi jokios rizikos sugadinti automobilio, jei daromas atsargiai. O kai jau įvaldysi šį procesą, gali drąsiai žengti prie kitų paprastų priežiūros darbų – alyvos keitimo, stabdžių kaladėlių tikrinimo ar lemputių keitimo.

Tavo BMW dalys nusipelno geros priežiūros, o tu nusipelno sutaupyti pinigų ir jaustis savarankiškas. Kartais pats paprasčiausias darbas gali suteikti didžiausią pasitenkinimą – ypač kai žinai, kad tavo automobilis dabar alsuoja švariu oru ir veiks efektyviau dar daugelį tūkstančių kilometrų. Ir kas žino, galbūt tai tik pradžia ilgos ir gražios draugystės su tavo automobilio kapotu.